CG Board Class 10 Sanskrit Solutions Chapter 10 परिवारः लघु एव वरम्

 

 Class 10 Sanskrit 

 Chapter 10 

परिवारः लघु एव वरम्


अभ्यास:-

प्रश्न 1. संस्कृतभाषया उत्तरत – 

Page no. – 56 

(क) मोहनः कया वेदनया पीडितः आसीत्?

उत्तर- मोहनः शिरोवेदनया पीडितः आसीत् I 

Page no. – 56 

(ख) किं पर्व आसन्नं वर्तते? 

उत्तर- दीपमालिका पर्व आसन्न वर्तते I

Page no. – 57 

(ग) गोविन्दः केन कारणेन विद्यालयं गन्तुं न इच्छति? 

उत्तर- गोविन्दस्य समीपे श्यामपट्टिका लेखनवर्तिका अपि नास्ति अतः सः विद्यालयं गन्तुम् न इच्छति।

Page no. – 57 

(घ) का सूचिकर्मणः प्रशिक्षणं प्राप्तुं वाञ्छति ? 

उत्तर- श्यामा सूचिकर्मणः प्रशिक्षणं प्राप्तुं वाञ्छति I

Page no. – 57 

(ङ) गोपाल: किमर्थं रुप्यकाणि याचते?

उत्तर- गोपाल: क्रीडनके क्रेतुम रुप्यकाणि याचते I

Page no. – 57 

(च) दीपमालिकापर्वणि कस्य शब्दः श्रूयते ? 

उत्तर- दीपमालिकापर्वणि अग्निक्रीडकानाम् पटापट शब्दः श्रूयते I

Page no. – 57 

(छ) संसारे कानि-कानि चक्रवत् परिवर्तन्ते?

उत्तर- संसारे दुःखानिं सुखानि च चक्रवत् परिवर्तन्ते I

Page no. – 57 

(ज) कीदृश: परिवार: एव वरम्?

उत्तर- लघु परिवार: एव वरम् I

Page no. – 57 

प्रश्न 2. अधोलिखितानां शब्दानां मूलशब्द-विभक्तिवचन-लिङ्गानि लिखत –

 शब्दरूपम् मूलशब्दः लिङ्गम् विभक्तिः वचनम्

यथा – विद्यालयात विद्यालय पुल्लिंग पंचमी एकवचन

1. पूर्तये पूर्ति स्त्रीलिंग चतुर्थी एकवचन

2. सर्वाभिः सर्व स्त्रीलिंग तृतीया बहुवचन 

3. कक्षायाः कक्षा स्त्रीलिंग पंचमी/ षष्ठी एकवचन

4. मह्यम् अस्मद् पुल्लिंग/ स्त्रीलिंग चतुर्थी एकवचन

5. भार्यया भार्या स्त्रीलिंग तृतीया एकवचन 

6. आवां अस्मद् पुल्लिंग/ स्त्रीलिंग प्रथमा / द्वितीया द्विवचन

Page no. – 57 

प्रश्न 3. अधोलिखितानां प्रश्नानामुत्तराणि लिखत – 

1. ‘क्त्वा और ल्यप्’ का प्रयोग कर वाक्य बनाइये । 

उत्तर- क्त्वा – अहं पठित्वा लिखामि । 

अहं भोजनं कृत्वा विद्यालयं गच्छामि।

ल्यप्– राम: राज्यम् परित्यज्यं वनम् अगच्छत् । 

सीता संर्वान् सुखान् विहाय वनम् अगच्छत् I

Page no. – 57 

2. ‘उपसर्ग और प्रत्यय’ में अंतर उदाहरण सहित लिखिए I 

उत्तर- उपसर्ग – जो शब्द किसी शब्द के पहले लगते है उपसर्ग कहलाते हैं। ये 22 होते हैं। उदाहरण- उपकार, प्रभाव, सम्प्रति, इत्यादि I

प्रत्यय – जो शब्द किसी शब्द के अंत में जुड़ते हैं, प्रत्यय कहलाते हैं। ये दो प्रकार के होते हैं। तद्धित् एवं कृदन्त | 

उदाहरण- गत्वा, पठितुम्, लिखितुम् इत्यादि I

Page no. – 57 

3. ‘तरप् एवं तमप’ प्रत्यय का प्रयोग कर सार्थक शब्द का निर्माण कीजिए। 

उत्तर- तरप् – मोहन : रामात् लघुतरः । 

धनात् धर्म श्रेष्ठतर : I

तमप् – बालकेषु राम: श्रेष्ठतमः ।

बालिकासु राधा लघुतम: ।

Page no. – 57 

4. सह, साकं, सार्धं, समं का प्रयोग कर वाक्य बनाइये।

उत्तर- सह – रामेण सह सीता अपि वनं गच्छति ।

साकं – सीतया साकं रामः वनं गतः ।

सार्धं – गोपाल : रामेण सार्धं पठति ।

समं – फलैः समं दुग्धं पिब I

दुर्जनेन समं क: सुखं लभते I

Page no. – 57 

प्रश्न 4. निम्नांकितेषु तत्पुरुषसमासं चिनुत –

ज्वरपीडित:, शिरोवेदना, कक्षाध्यापिका, प्रतिदिनम्, विद्यालयगणवेश, अभ्यासपुस्तिका,

दीपमालिका, दीपोत्सवः ।

उत्तर- ज्वरपीडित:, शिरोवेदना, कक्षाध्यापिका,विद्यालयगणवेश, अभ्यासपुस्तिका,

दीपमालिका, दीपोत्सवः ।

Page no. – 58 

प्रश्न 5. अधोलिखितेषु पदेषु क्रिदन्ततद्धित – शब्दान् पृथक् कुरुत – 

शब्दाः – गत्वा, मर्मज्ञ:, प्रवक्ता लिखितः, पठितुम् , वात्सल्यम्, नष्टः, भवदीयः लघुतमः, पूजितः I

1. कृदनताः – गत्वा लिखितः पठितुम् नष्टः पूजितः

2. तद्धिताः – मर्मज्ञ प्रवक्ता वात्सल्यम् लघुतमः भवदीयः 

Page no. – 58 

प्रश्न 6. अधोलिखितेषु संधिविच्छेदं कृत्वा नामानि लिखत- 

 पदम् संधि-विच्छेद: नाम

(क) महतीह महती + इह दीर्घ स्वर संधि

(ख) शयानोऽस्ति शयानः + अस्ति विसर्ग संधि 

(ग) तस्मिन्नेव तस्मिन् + एव व्यंजन संधि

(घ) छिद्रेष्वनर्था: छिद्रेषु + अनर्था: यण स्वर संधि

(ङ) तूष्णीमुपविष्टा तूष्णीम् + उपविष्टा व्यंजन संधि

Post a Comment

© CGBSC CLASS 10. The Best Codder All rights reserved. Distributed by