CG Board Class 10 Sanskrit Solutions Chapter 14 व्याकरण खण्ड

 

Class 10 Sanskrit 

Chapter 14

 व्याकरण खण्ड


शब्दरुपाभ्यासः

प्रश्न 1. उचित – पदैः रिक्त – स्थानानि पूरयत-

Page no. – 85

(i) बालाः ———– नमन्ति ।

(क) जनकेन

(ख) जनकम्

(ग) जनकस्य

(घ) जनके

Page no. – 85

(ii) ——- आज्ञा पालयन्तु ।

(क) जनकेन

(ख) जनकस्य्

(ग) जनकाय

(घ) जनकम्

Page no. – 85

(iii) बाला ————- सह गच्छति ।

(क) जनकेन

(ख) जनकस्य

(ग) जनके

(घ) जनकस्य

Page no. – 85

(iv) ——– पुत्रं पालयति ।

(क) जनकस्य

(ख) जनकम्

(ग) जनकेन

(घ) जनक:

Page no. – 85

(v) ———– जलम् आनयतु।

(क) जनकम्

(ख) जनकेन

(ग) जनकाय

(घ) जनकात्

उत्तर- (i) (ख), (ii) (ख), (iii) (क), (iv) (घ), (v) (ग) I

Page no. – 85

प्रश्न 2. उचित-विभक्तिभिः रिक्त – स्थानानि पूरयत –

(i) किं किं न करोति ———— सन्तति पालनाय । (जनक)

(ii)———- देवतुल्यः भवति । (जनक)

(iii) एषः ———— सदृशः अस्ति । (जनक)

(iv) ———– आज्ञा शिरोधार्या ।(जनक)

(v) सर्वे ———– स्निह्यन्ति ।(जनक)

(vi) एतत् ———- गृहम् अस्ति ।(जनक)

(vii) ———– विश्वासं कुरूत ।(युष्मद्)

(viii) ———— महिलाः भोजनं पचन्ति ।(तत्)

उत्तर- (i) जनक:, (ii) जनक:, (iii) जनकस्य, (iv) जनकस्य, (v) जनकेन, (vi) मम, (vii) यूयम्, (viii) ताः I 

Page no. – 106

प्सन्धि कीजिए-

प्रश्न. एतत् उद्यानम अस्ति I वृक्षे खगाः सन्ति I खग: कूजति I कोणे एकः मयूरः + नृत्यति I जनः + धावति I बालः + व्यायामं करोति I एकः जनः + गच्छति I एकः वृद्धः जनः + ध्यायति I

उत्तर – एतत् उद्यानम अस्ति I – एतदुधानमस्ति,

वृक्षे खगाः सन्ति I – खगास्सन्ति,

खग: कूजति I – खग – स्कूजति,

कोणे एकः मयूरः + नृत्यति I – कोणे एकः मयूरस्नृत्यति,

जनः + धावति I – जनोधावति,

बालः + व्यायामं करोति I – बालोsव्यायामं करोति,

एकः जनः + गच्छति I – एकः जनोगच्छति,

एकः वृद्धः जनः + ध्यायति I – एकः वृद्ध: जनोध्यायति I

Page no. – 107

सन्धि विच्छेद कीजिए-

Page no. – 107

(i) कविर्लिखति लेखम् । 

(ii) रामः पितुराज्ञां पालयति ।

(iii) तत्र जनैर्गम्यते ।

(iv) शिशुरयं मेधावी अस्ति ।

उत्तर- (i) कविर्लिखति = कविः + लिखति 

(ii) पितुराज्ञां = पितुः + आज्ञा 

(iii) सूर्यरेव = सूर्यः + एव 

(iv) जनैर्गम्यते = जनैः + गम्यते

(v) शिशुरयं = शिशुः + अयम् + मेधावी I 

अभ्यासः

Page no. – 117

(1) अधोलिखितविग्रहाणां स्थाने समस्तपदानि लिखत – 

विग्रह वाक्यानि समस्तपदानि

(i) चन्द्रः इव मुखम् चन्द्रमुखम्

(ii) चन्द्र इव मुखं यस्याः सा चन्द्रमुखी

(iii) पतितं पर्णम् 

उत्तर- पतितपूर्णम (कर्मधारय) 

Page no. – 117

(iv) पतितानि पर्णानि यस्यात् सः (वृक्षः)

उत्तर- पतितपूर्णः (बहुब्रीही)

Page no. – 117

(v) वृक्षम् आरूढ़ः 

उत्तर- वृक्षारूढ़ः (तत्पुरुष)

Page no. – 117

(vi) दश आननानि 

उत्तर- दशाननानि (कर्मधारय) 

Page no. – 117

(vii) आरूढः वृक्षः येन सः 

उत्तर- आरूढःवृक्षः(बहुब्रीही) 

Page no. – 117

(viii) दश आननानि यस्य सः 

उत्तर- दशाननः (बहुब्रीही) 

Page no. – 118

(2) अधोलिखितसमस्तपदानां स्थाने विग्रहवाक्यानि लिखित –

(i) नतपृष्ठः ——————–

(ii) नतपृष्ठम् ————–

(iii) निर्जनम् ————-

(iv) जनाभावः ————

(v) जितेन्द्रियः ————

(vi) गुरुवचनम् ————

(vii) अहर्निशम् ————-

(viii) शीतोष्णम् ————

उत्तर- (i) नतः पृष्ठः, (ii) नतम् पृष्ठम्, (iii) जनानाम् अभावः,(iv) जनस्य अभावः,(v) जितानि इन्द्रियाणि येन सः, (vi) गुरोः वचनम्, (vii) अहः च निशा च, (viii) शीतम् च ऊष्णम् च I

Page no. – 118

(3) अधोलिखितकथायां रेखाङ्कितपदानि चित्वा तेषां विग्रहान् लिखत-

एकः अति दुष्टः वानरः आसीत्। प्रतिदिनं सः यथाशक्ति वृक्षे स्थितान् पक्षिणः तुदति स्म । उपनीडं गत्वा तेषां श्रमस्य उपहासं करोति स्म । एकः पक्षी अवदत् भोः किमर्थम् उपहससि ? अनुवृष्टिं नीडम् एव अस्मान् रक्षति। वयं परिश्रमं कुर्मः निर्विघ्नं च जीवामः । वानरः साट्टहासम् अवदत् – ‘मूर्खाः यूयम्! अरे योगिनां कुतः गृहम् ।’ एवं कथयित्वा तेन दुष्टेन पक्षीणां नीडानि भग्नानि । एकः पक्षी अवदत् – योगिनः प्रतिजीवम् उपकारमेव कुर्वन्ति । किम् इदम् अनुरुपं साधुजनस्य ?

उत्तर – प्रतिदिनं = दिनं दिनं 

यथाशाक्तिः = शक्तिम् अनतिक्रम्य

उपनीडं = नीडस्य समीपम् 

अनुवृष्टिं = वृष्टे: पश्चात्

निर्विघ्नं = विघ्नानां अभाव:

अनुरुपं = रुपस्य योग्य

Page no. – 119

(4) कोष्ठकात् शुद्धम् उत्तरं चित्वा रिक्तस्थानानि पूरयत –

(क) अनेन सदृशो महापुरूषः …………. नास्ति । (त्रिलोके / त्रिलोक्याम्)

(ख) सः ………… फलानि खादति । (यथेच्छया/यथेच्छम्)

(ग) रामः …………. धावति। (अनुमृगम्/अनृमृगः)

(घ) सः पंडितः ……………. अस्ति । (विद्याधनः / विद्याधनम् )

(ड.) ………… सरः दृष्टवा कः न प्रसीदति ? (विकसितपङ्कजः /विकसितपंङकजम्)

उत्तर- (क) त्रिलोके, (ख) यथेच्छम्, (ग) अनुमृगम्, (घ) विद्याधनम्, 

(ड.) विकसितपंङकजम्

Page no. – 121

प्रश्न. शतृ प्रत्यय का प्रयोग कर वाक्य बनाइये –

(i) बालकः धावति। बालकः पतति ।

(ii) मेघाः वर्षन्ति । मेघाः गर्जन्ति ।

(iii) चटका कूजति । चटका उड्डयति ।

(iv) नमिता गायति । नमिता नृत्यति ।

(v) फलानि पतन्ति । मालाकारः फलानि चिनोति ।

(vi) वायुयाने आकाशं गच्छतः । वायुयाने आकाशे उड्डयतः।

उत्तर- (i) धावान् बालक: पतति ।

(ii) वर्षन्त: मेघाः गर्जन्ति ।

(iii) कूजन्ती चटका उड्डयति ।

(iv) गायन्ती नमिता नृत्यति ।

(v) पतन्ति फलानिमानाकारः चिनोति ।

(vi) गच्छती वायुयाने आकाशे उड्डयतः।

Page no. – 123  

प्रश्न. नीचे लिखे धातुओं का उदाहरण के अनुसार तीनों लिंगों में ‘शानच्’ प्रत्यय के रूपों को लिखिए –

धातु पुल्लिंग स्त्रीलिंग नपुंसकलिंग

यथा- वर्त वर्तमानः वर्तमाना वर्तमानम्

वन्द् वन्दमानः वन्दमाना वन्दमानम्

मुद् मोदमानः मोदमाना मोदमानम्

युध् युद्धमानः युद्धमाना युद्धमानम् 

कम्प् कम्पमानः कम्पमाना कम्पमानम्

ईक्ष ईक्षमानः ईक्षमाना ईक्षमानम्

Page no. – 124

प्रश्न 1. रिक्त स्थान में प्रत्यय लिखिए-

(i) दृष्टः = दृश् + (क्त) प्रत्ययः

(ii) पठितः = पठ् + (क्त) प्रत्ययः

(iii) खादितः = खाद् + (क्त) प्रत्ययः

(iv) स्मृतः = स्मृ + (क्त) प्रत्ययः

(v) पृष्टः = प्रच्छ + (क्त) प्रत्ययः

Page no. – 124

प्रश्न 2. निर्दिष्ट धातुओं के साथ ‘क्त’ प्रत्यय के प्रयोग से रिक्त स्थानों की पूर्ति कीजिए-

यथा – श्वेतकेतुना, फलं, भिन्नम् (भिद्)

(i) तेन पत्रं (लिखितम्)I (लिख) 

(ii) कविना पुस्तकानि (रचितानि) | (रच्)

(iii) वानरैः फलानि (भक्षितानि ) । (भक्ष्)

(iv) राज्ञा ब्राह्मणः (निमंत्रित:) | (नि+मन्त्र)

(v) किं त्वया जन्तुशाला (दृष्टा) । (दृश्) 

Page no. – 126

अतः लङ्लकार के रूप में सामने ‘क्तवतु’ प्रत्ययान्त रूप लिखे –

लड्. लकार क्तवतु प्रत्ययान्त रूप

यथा- अपठत् पठितवान्

अकरोत् कृतवान् 

अशृणोत् श्रुतवान् 

आनयत् नीतवान् 

अत्यजत् त्यक्तवान

अखादत् खादितवान् 

Page no. – 126

प्रश्न 1. बहुवचन में परिवर्तन कीजिए-

एकवचनम् बहुवचनम्

यथा- पठितवान् पठितवन्तः

कृतवान् कृतवन्तः 

हसितवान् हसितवन्तः 

दत्तवान दत्तवन्तः 

खादितवान् खादितवन्तः 

जीवितवान् जीवितवन्तः 

Page no. – 127

प्रश्न 2. नीचे लिखे गए वाक्यों को स्त्रीलिंग में परिवर्तन कीजिए –

पुल्लिंग स्त्रीलिंगे 

यथा पिता कथितवान् – माता कथितवती।

(i) शिक्षकः अधीतवान् । (i) शिक्षिका अधीतवती। 

(ii) युवकः हसितवान् । (ii) युवती हसित । 

(iii) मातुलः निवेदितवान् । (iii) मातुली निवेदितवती। 

(iv) छात्रः पृष्टवान् । (iv) छात्रा पृष्टवती। 

(v) पितामहः पूजितवान् । (v) पितामही पूजितवती । 

(vi) राजा परित्यक्तवान् । (vi) राज्ञी परित्यक्तवती । 

Page no. – 127

प्रश्न. इसे जानने के लिए मञ्जूषा से उचित क्रिया पदोंं को चुनकर वाक्यों को पूर्ण कीजिए- 

यथा – पिता सुखदायै द्विचक्रिकां क्रीतवान् ।

(i) माता वस्त्राणि————— I

(ii) मित्राणि तस्यै शिक्षाप्रद क्रीडनकानि ———— I

(iii) सुखदा नीरजायाः पुस्तकानि ———– I

(iv) मनीषः ‘सर्वसोपानं´ इति लेखन् ———- I

(v) मातुलौ पठनाय आसन्दिकामञ्चौ ————— I

(vi) पितामहः रूप्यकानां पञ्चशतम् ————— I

(vii) मातामही मातामहः च मौक्तिकमालाम् ————— I

(viii) भ्रातरः मिलित्वा हारमोनियम् इति वाद्ययन्त्रम् ————— I

उत्तर – (i) स्वीकृतवती, (ii) आनीतवन्ति, (iii) आनीतवती, (iv) क्रीतवान्,

(v) दत्तवन्तौ, (vi) दत्तवान्, (vii) अनीतवन्तौ, (viii) दत्तवन्त: 

Page no. – 128

प्रश्न 3. नीचे लिखे प्रश्न ‘क्तवतु’ प्रत्यय के प्रयोग से बने है उनके उत्तर ‘क्त’ प्रत्यय का प्रयोग कर दीजिए –

यथा – त्वं अद्य किं पठितवान्?

मया अद्य पदानि पठितानि ।

Page no. – 128

(i) प्र. राधा किं कृतवती ?

उ. राधया पुस्तकं पठितम् ।

Page no. – 128

(ii) प्र. पाकशालायां सूदः किं पक्ववान् ?

उ. पाकशालायां सूदेन भोजनं पक्वम् ।

Page no. – 128

(iii) प्र. देशं कः आक्रान्तवान्?

उ. देश: रिपुणा आक्रान्त: I

Page no. – 128

(iv) प्र. रामायणं कः लिखितवान्?

उ. रामायणं वाल्मीकिना लिखित: I

Page no. – 128

(v) देशभक्तः कस्मै प्रतिज्ञातवान् ?

उ. देशभक्तेन देशरक्षायै प्रतिज्ञात: I

Page no. – 129

प्रश्न 1. नीचे लिखे रेखांकित पदों में ‘क्त्वा’ प्रत्यय का प्रयोग किया गया है । अर्थ जानकर प्रश्न निर्माण कीजिए –  

धातु प्रत्यय

यथा – सिहं दृष्ट्वा बालः त्रस्यति ।

प्रश्न – कं दृष्ट्वा बालः त्रस्यति? दृश् क्त्वा

(i) व्याधः जालं क्षिप्त्वा कपोतान् ग्रहीष्यति । क्षिप् क्त्वा

प्रश्न – कः जालं क्षिप्त्वा कपोतान् ग्रहीष्यति?

(ii) कश्मीरं गत्वा वयं प्राकृतिकं सौन्दर्यं द्रक्ष्यामः । गम् क्त्वा

प्रश्न- कुत्र गत्वा वयं प्राकृतिकं सौन्दर्यम् द्रक्ष्यामः?

(iii) मनीषः आलस्यं त्यक्त्वा स्वाध्यायपरः अस्ति । त्यज्  क्त्वा

प्रश्न – कः आलस्यं त्यक्त्वा स्वाध्यायपरः अस्ति ?

(iv) छात्रः नत्वा गुरुं प्रणमति । नम् क्त्वा

प्रश्न- कः नत्वा गुरुं प्रणमति ?

Page no. – 129

प्रश्न  2. यहाँ दो वाक्य लिखे गये हैं । प्रथम वाक्य में क्रिया के स्थान में ‘क्त्वा’ प्रत्ययान्त पद प्रयोग कर एक वाक्य बनाकर लिखिए –

यथा-

(i) सुरेशः गच्छति । सः फलानि आनयति ।

सुरेशः गत्वा फलानि आनयति ।

(ii) कमला धावति । कन्दुकं गृह्णाति ।

 कमला धावित्वा कन्दुकं गृह्णाति । (धाव् + क्त्वा) ( धावित्वा)

(iii) उषा खादति । सा भ्रमति । ( खाद् + क्त्वा) खादित्वा

 उषा खादित्वा भ्रमति । 

Page no. – 130

(iv) मयूरः नृत्यति । सः वृक्ष विश्राम्यति ।

मयूरः नर्तित्वा वृक्षे विश्राम्यति । (नर्तित्वा) = (नृत् + क्त्वा)

(v) महिला हास्यकथां शृणोति । सा उच्चैः हसति ।

महिला हास्यकथां श्रृत्वा उच्चैः हसति । (श्रु+क्त्वा) = श्रुत्वा

 Page no. – 130

प्रश्न 1. नीचे क्त्वा’ के स्थान में ‘ल्यप्’ प्रत्यय का प्रयोग समझकर प्रश्न निर्माण कीजिए-

प्रश्न. उपसर्ग धातु प्रत्यय

यथा – (i) मातापितरौ प्रणम्य पुत्रः विदेशं गच्छति । प्र नम् ल्यप् 

 प्रश्न – कौ प्रणम्य पुत्रः विदेशं गच्छति ?

(ii) छात्राः पुस्तकानि अधीत्य पाठं स्मरन्ति । अधि इ ल्यप्

(ii) का: पुस्तकानि अधीत्य पाठं स्मरन्ति? 

(iii) भक्तः शिवं सम्पूज्य सुखं लभते । सम् पूज् ल्यप्

(iii) कः शिवं सम्पूज्य सुखं लभते ? 

(iv) मालिनी सुरेखायै पुष्पगुच्छं प्रदाय जन्मदिने वर्धापनम् अर्पयति ।

(iv) का सुरेखायै पुष्पगुच्छं प्रदाय जन्मदिने वर्धापनम् अर्पयति ।

 प्रश्न. प्र दा ल्यप्

Page no. – 130

प्रश्न 2. दिए गए उदाहरण के अनुसार वाक्य बनाइए –

(i) शिष्यः विद्यालयं प्रविशति । सः गुरुं प्रणमति ।

(i) शिष्यः विद्यालयं प्रविश्य गुरुं प्रणमति ।

(ii) छात्रा खटिकाम् आनयति सा श्यामपट्टे लिखति ।

(ii) छात्रा खटिकाम् आनीय श्यामपट्टे लिखति । 

(iii) वानरः वृक्षम् आरोहति । सः जन्बुफलानि पातयति ।

(iii) वानरः वृक्षम् आरुह्य जन्बुफलानि पातयति । 

(iv) देशभक्ताः मातृभूमिं प्रणमन्ति । ते सुखं लभते ।

(iv) देशभक्ताः मातृभूमिं प्रणम्य सुखं लभते ।

Page no. – 131

प्रश्न 1. अधोलिखित वाक्यों में रेखांकित पदों के साथ ‘तुमुन्’ प्रत्यय का प्रयोग किया गया है। उन प्रयोगों को समझकर प्रश्न निर्माण कीजिए –

यथा – (i) अहं प्रधानमन्त्रिणः भाषणं श्रोतुं रक्तदुर्गं गच्छामि।

प्रश्न- त्वं किं कुर्तं रक्तदुर्गं गच्छसि: ?

(ii) मालाकारः पुष्पाणि चेतुम् उद्यानं गच्छति । धातु प्रत्यय

(ii) मालाकारः कानि चेतुम् उद्यानम् गच्छति? चि तुमुन्

(iii) अर्जुनः योद्धुम् उद्यतः अस्ति । युध् तुमुन्

(iii) कः योद्धुम् उद्यतः अस्ति ?

(iv) त्वं ग्रन्थं पठितुम् इच्छसि । पठ् तुमुन्

(iv) त्वं किं पठितुम् इच्छसि ?

(v) जनकः गंगायां स्नातुं हरिद्वारं अगच्छत् । स्ना तुमुन्

(v) जनकः कस्यां स्नातुं हरिद्वारं अगच्छत् ?

(vi) व्यायामं कर्तुं जनाः उद्यानं गच्छन्ति I कृ तुमुन्

(vi) किम् कर्तुं जनाः उद्यानम् गच्छन्ति ?

Page no. – 132

प्रश्न 2. नीचे दिए गए पद को चुनकर रिक्त स्थानों की पूर्ति कीजिए – 

खादितुम्, क्रेतुम्, गन्तुम्, दातुम्, कर्तुम्

(i) छात्राः जन्तुशालां———— पंक्तिबद्धाः तिष्ठन्ति ।

(ii) दानशीलाः वस्त्राणि ———– आगच्छन्ति ।

(iii) सभायां शान्तिव्यवस्थां ———- आरक्षकाः सन्ति ।

(iv) पुस्तक प्रदर्शन्यां जनाः पुस्तकानि ———– आगच्छन्ति । 

(v) मेलापके परिवारस्य सदस्याः मिष्ठान्नं ———– उपविशन्ति ।

उत्तर- (i)गन्तुम् , (ii) दातुम् , (iii) कर्तुम्, (iv) क्रेतुम्, (v) खादितुम् 

Page no. – 132

प्रश्न 1. अधोलिखित वाक्येषु रेखांकितपदैः तुमुन् / क्त्वा / ल्यप् प्रत्ययाः प्रयुक्ताः । तेषाम् अर्थं प्रयोगं च अवगच्छन्तु प्रश्ननिर्माणं च कुर्वन्तु ।

यथा- बालकः स्नातुं गच्छति । 

सः स्नात्वा वस्त्राणि धारयति ।

प्रश्न (i) बालकः किं कर्तुं गच्छति?

(ii) सः कदा वस्त्राणि धारयति ?

(क) (i) अहं पठितुं वाचनालयं गच्छामि ।

(ii) अहं पठित्वा आपणं प्रविशामि ।

(i) अहम् किम् कर्तुम् वाचनालयम् गच्छामि?

(ii) अहम् कदा आपणं प्रविशामि ?

(ख)

(i) खगाः विहर्तुम् आकाशे उड्ड्यन्ते ।

(ii) ते विहृत्य नीडेषु प्रविशन्ति ।

(i) खगाः किं कर्तुम् आकाशे उड्ड्यन्ते ?

(ii) ते कदा नीडेषु प्रविशन्ति ?

Page no. – 133

प्रश्न 2. अधोलिखितेषु वाक्येषु कोष्ठके निर्दिष्टधातोः तुमुन् / क्त्वा प्रत्ययान्तपदेन रिक्त स्थानानि पूरयत –

यथा- (i) धेनवः चरितुं क्षेत्रं गच्छन्ति । (चर्) 

ताः चरित्वा गृहम् आगच्छन्ति ।

(ii) रमेश: भोजनं (कर्तुम्) पाकशालाम् उपविशति । (कृ) 

सः भोजनं (कृत्वा) हस्तौ प्रक्षालयति ।

(iii) सरला ईश्वरं (स्मर्तुम्) माला जपति। (स्मृ)

सा ईश्वरं (स्मृत्वा) शान्तिम् आप्नोति । 

(iv) मूषकं (ग्रहीतुम्) मार्जारः धावति । (ग्रह)

तं (गृहीत्वा) मार्जारः भक्षयति ।

Page no. – 133

प्रश्न 3. अधोदत्तायां तालिकायां पञ्चकर्तारः सन्ति यैः पृथक्-पृथक् कार्य क्रियते । कर्तारम् आश्रित्य दशवाक्यानि रचयन्तु –

रेखागृहंगत्वापठति
सूर्याशःक्रीडनकानिक्रेतुंगच्छति
मित्रंवेदान्अधीत्यप्रसीदति
स:देशंरक्षितुंसंकल्पते
सादुग्धंपीत्वावर्धते

यथा – सूर्याशः गृहं गत्वा पठति ।

उत्तर- (i) रेखा क्रीडनकानि क्रेतुं गच्छति ।

(ii) रेखा दुग्धं पीत्वा वर्धते ।

(iii) सूर्याश: वेदान् अधीत्य प्रसीदति ।

(iv) सूर्याश: देशं रक्षितुं संकल्पते।

(v) मित्रं गृहं गत्वा पठति ।

(vi) मित्रं वेदान् अधीत्य प्रसीदति I

(vii) सः देशं रक्षितुं संकल्पते।

(viii) सः गृहं गत्वा पठति ।

(ix) सा क्रीडनकानि क्रेतुं गच्छति ।

(x) सा दुग्धं पीत्वा वर्धते ।

Page no. – 134

प्रश्न 2. ‘त्व’ प्रत्यय का प्रयोग कर रिक्त स्थान की पूर्ति कीजिए –

(i) कवे: ———– को न जानाति। (कवि)

(ii) क्षत्रियाणां ———– सर्वत्र प्रशंसनीयम्। (वीर)

(iii) अग्नेः ———– असहनीयम्। (उष्ण)

(iv) कर्म कुरू ———– मा लभस्व। (दीन)

(v) पाषाणस्य ———– जगत्प्रसिद्धम्। (कठोर)

(vi) विद्यायाः ———– सर्वे स्वीकुर्वन्ति । (महत्)

(vii) सागरस्य ———– मापनीयं न अस्ति । (गहन)

उत्तर- (i) कवित्वम्, (ii) वीरत्वम्, (iii) उष्णत्वम् , (iv) दीनत्वम्, (v) कठोरत्वम्, (vi) महत्वम्, (vii) गहनत्वम् 

Page no. – 135

प्रश्न 2. नीचे मञ्जूषा में दिए गए शब्दों के साथ ‘तल’ प्रत्यय को जोड़कर यथोचित रिक्त स्थान की पूर्ति कीजिए –

यथा – क्रुरता तु सदैव निन्दनीया एव भवति । 

1. अग्नेः (उष्णता) शीतकाले रोचते ।

2.(निर्धनता) दुःखदायिनी भवति।

3. गृहस्य (स्वच्छता) आनन्ददायिनी भवति ।

4. प्रकृतेः (रमणीयता) मनोरमा अस्ति।

5. गणितविषये अशोकस्य (दक्षता) प्रशंसनीया वर्तते ।

6. मनसः (चञ्चलता) वानरस्य इव भवति ।

क्रुर, चञ्चल, दक्ष, स्वच्छ, उष्ण, निर्धन, रमणीय

Page no. – 137

प्रश्न 3. निम्नलिखित वाक्यों में कोष्टक में दिए गए शब्द के साथ ठक् / ठञ् इक प्रत्यय जोड़कर रिक्त स्थान की पूर्ति कीजिए-

1. अत्र (धर्म+ठक्) …………… उत्सवः भवति ।

2. अयं (वेद+ठक्) …………. विद्वान् अस्ति।

3. सः (पुराण + ठक्) ………… मङ्गलाचरणं करोति ।

4. दिल्ल्याम् अनेकानि ( इतिहास + ठक्) …….. स्थानानि सन्ति।

5. भारतस्य (भूगोल+ठक्) ………. स्थितिः विचित्रा अस्ति।

6. सप्ताह + ठञ् ………अवकाशः रविवासरे भवति ।

7. अयं (कल्पना+ठक्) …….. उपन्यासः केन लिखितः ।

8. सम्प्रति देशस्य (अर्थ+ठक्) ………. स्थितिः संतोषप्रदा ।

9. (वर्ष + ठञ्) …….. परीक्षायां मया निबन्धः लिखितः ।

10. (दिन + ठञ्) ………..कार्य मया सम्पन्नम्।

उत्तर- (1) धार्मिकः, (2) वैदिक:, (3) पौराणिकम्, (4) ऐतिहासिकानि, (5) भौगोलिकी, (6) साप्ताहिक:, (7) काल्पनिक:, (8) आर्थिकी, (9) वार्षिकीयाम् , (10) दैनिक 

Page no. – 137

प्रश्न. नीचे लिखे गए विशेष्यों का विशेषण पद कोष्ठक से चुनकर लिखिए –

क्रमांकविशेषण पदानिविशेष्यपदानि
यथा – ऐतिहासिकम्नाटकम् (ऐतिहासिकः / ऐतिहासिकम्)
i.नैतिकःउपदेशः (नैतिकः / नैतिकम्)
ii.प्रायोगिकःअभ्यासः (प्रायोगिकम् / प्रायोगिकः)
iii.मासिकीपरीक्षा (मासिकम्/मासिकी)
iv.औपचारिकम्निमंत्रणम् (औपचारिकम् / औपचारिकः)
v. मौलिकीकृतिः (मौलिकम् / मौलिकी)
vi.प्राकृतिकम्दृश्यम् (प्राकृतिकम् / प्राकृतिकः)
vii.प्राथमिकःविद्यालयः (प्राथमिकम् / प्राथमिकः)
viii.आध्यात्मिकीविद्या (आध्यात्मिकी / आध्यात्मिकम्)

Page no. – 138

प्रश्न 4. उदाहरण के अनुसार ईकारान्त स्त्रीलिंग शब्दों की रचना कीजिए –

क्रमांक शब्दा: + प्रत्यया: निर्मितस्त्रीलिंङ्गशब्दाः

i. देव + ङीप् देवी

ii तरुण + ङीप् तरुणी

iii कुमार + ङीप् कुमारी

iv. त्रिलोक + ङीप् त्रिलोकी 

v. किशोर + ङीप् किशोरी

vi. मनोहारिन्+ ङीप् मनोहारिणी

vii. मलिन् + ङीप् मालिनी 

viii. तपस्विन् + ङीप् तपस्विनी

ix. भवत् + ङीप् भवती

x. श्रीमत् + ङीप् श्रीमती

xi. गच्छत् ( गम् + शतृ) + ङीप् गच्छ्न्ती 

xii. पचत् (पच्+शतृ) + ङीप् पचन्ती

xiii. नृत्यत् (नृत्+शतृ)+ ङीप् नृत्यन्ती

xiv. पश्यत् (दृश्+शतृ)+ ङीप् पश्यन्ती

 वदत् (वद्+शतृ) + ङीप् वदन्ती

Page no. – 139

प्रश्न 5. नीचे लिखे वाक्यों में निर्दिष्ट शब्दों के साथ ङीप् प्रत्यय जोड़कर वाक्य पूर्ण

कीजिए –

यथा— श्रीमती (श्रीमत् + ङीप् ) हेमा नाट्योत्सवे दीपं प्रज्वालयति ।

1. ( कुमार + ङीप् ) ———— वंदना पुष्पगुच्छैः तस्याः स्वागतं करोति ।

2. एका (किशोर + ङीप) ………… भरतनाट्यं प्रस्तौति ।

3. तया सह (नृत्यत्+ङीप् ) ………… देविका अस्ति ।

4. मञ्चे (गायत्+ङीप्) ………..सुधा अस्ति ।

5. (मनोहारिन् + ङीप् ) ………… एषा नाट्यप्रस्तुतिः ।

उत्तर- (1) कुमारी, (2) किशोरी, (3) नृत्यन्ती, (4) गायन्ती, (5) मनोहारिणी

Page no. – 140

प्रश्न 6. नीचे लिखे वाक्यों में स्त्रीप्रत्ययान्त (टाप् / ङीप् ) पदों को चुनकर अलग-अलग लिखिए –

1. मधुरा वाणी प्रीणयति मनः ।

2. सतां बुद्धिः हितकारिणी भवति ।

3. सत्सङ्गतिः सर्वत्र दुर्लभा ।

4. उपकारकर्त्री प्रकृतिः धन्या ।

5. कुलाङ्गना सदा सम्मानस्य अधिकारिणी ।

6. नैतिकी शिक्षा आवश्यकी ।

उत्तर- टाप् – मधुरा, दुर्लभा, धन्या, कुलाङ्गना, शिक्षा I 

 ङीप् – वाणी, हितकारिणी, उपकारकर्त्री, अधिकारिणी, नैतिकी, आवश्यकी I

Page no. – 141

प्रश्न 4. नीचे लिखे वाक्यों में निर्दिष्ट शब्दों के साथ टाप् प्रत्यय का प्रयोग कर वाक्य पूरा कीजिए –

यथा – प्रभा पठने प्रवीणा (प्रवीण+टाप्) अस्ति ।

1. अस्याः ———— (अनुज +टाप्) दीप्तिः अस्ति ।

2. दीप्तिः क्रीडायाम् ……….. (कुशल+टाप्) अस्ति ।

3. युतिकादीप्तयोः माता ………. (चिकित्सक+टाप्) अस्ति ।

4. सा समाजस्य ……….. (सेवक+टाप्) अस्ति ।

5. सा तु स्वभावेन अतीव ……… (सरल +टाप्) अस्ति ।

उत्तर- 1. अनुजा, 2. कुशला, 3. चिकित्सिका, 4. सेविका, 5. सरला I 

Page no. – 141

प्रश्न 6. नीचे लिखे वाक्यों में टाप् प्रत्ययान्त पदों को चुनकर लिखिए –

1. अमृतजला इयं गङ्गा पवित्रा ।

2. कथं नु एतस्याः शोभा विचित्रा ।

3. सवेगं वहन्ती खलु शोभमाना।

4. वन्द्या सदा सा भुवि राजमाना ।

5. भक्तैः सदा तु चिरं सेवमाना ।

6. भागीरथी भवतु मे पूर्णकामा ।

उत्तर- 1. अमृतजला, गङ्गा, पवित्रा 

2. शोभा, विचित्रा

3. शोभमाना

4. वन्द्या, राजमाना

5. सेवमाना

6. पूर्णकामा 

Page no. – 147

अभ्यासः

प्रश्न 1. कोष्ठकात् उचिताव्ययपदं चित्वा रिक्तस्थानानि पूरयत –

उच्चैः, उपरि, इतस्ततः, बहि, अधुना, प्रति, शनैः, नीचैः परस्परम्, अतीव, सह, इत्थम्

1. वृक्षस्य …….. वानरः तिष्ठति ।

2. सः गृहात् ………… गच्छति ।

3. कुक्कर: ………….. भ्रमति ।

4. काक: ………… भासते ।

5. कच्छपः …………….. चलति ।

6. सा उपवनं ……….. गच्छति ।

7. बालकः ………… पठति ।

8. जलं……………. पतति ।

9. पुत्री जनकेन ……………गच्छति ।

10. तौ…………. वदतः ।

11. सः……………. प्रसन्नः अस्ति ।

12. …………… मा कुरू ।

उत्तर- (1) उपरि, (2) बहि:, (3) इतस्ततः, (4) उच्चैः, (5) शनैः, (6) प्रति, (7) अधुना, (8) नीचैः , (9) सह, (10) परस्परम्, (11) अतीव, (12) इत्थम् I 

Page no. – 148

प्रश्न 2. अव्ययनां प्रयोगः युग्मरूपेण अपि भवति ।

यथा – यत्र-तत्र / यथा – तथा / यदा-कदा / यावत् – तावत् 

अधोलिखितरिक्तस्थानानि युग्माव्ययेन सह पूरयत –

1. (यथा) बीजं (तथा) फलम् ।

2. (यावत्) मेघाः गर्जन्ति (तावत् ) मयूराः नृत्यन्ति ।

3. (यथा) देश: (तथा) वेषः ।

4. (यत्र) सत्यं (तत्र) विजयः ।

5. (यावत्) गिरयः स्थास्यन्ति पृथिव्यां (तावत्) रामायणकथा प्रचलिष्यति ।

Page no. – 148

प्रश्न 3. ह्यः वा श्वः अव्ययपदम् उचितस्थाने लिखन्तु ।

1. (ह्यः) अहं विद्यालयं न अगच्छम् ।

2. (श्वः) अहं विद्यालयं गमिष्यामि ।

3. (ह्यः) शनिवासरः आसीत् ।

4. (श्वः) सोमवासरः भविष्यति ।

5. (ह्यः) असौ गृहे न आसीत्।

6. (श्वः) असौ गृहे भविष्यति ।

Page no. – 157

नीचे लिखे वाक्यों में कर्तृवाच्य और कर्मवाच्य को चुनकर पृथक-पृथक कीजिए-

(क) उद्यमेन हि सिध्यन्ति कार्याणि न मनोरथैः ।

(ख) सर्पाः पवनं पिबन्ति ।

(ग) विद्वान् सर्वैः पूज्यते ।

(घ) मूढैः पाषाणखण्डेषु रत्नसंज्ञा विधीयते।

(ड.) विद्या विनयं ददाति ।

(च) बुभुक्षितैः व्याकरणं न भुज्यते न पीयते काव्यरसः पिपासुभिः ।

(छ) मत्तदन्तिनः रज्वा बध्यन्ते ।

(ज) बालकेन ( जलेन) घटः पूर्यते ।

उत्तर- कर्तृवाच्य- (क) उद्यमेन हि सिध्यन्ति कार्याणि न मनोरथैः ।,

(ख) सर्पाः पवनं पिबन्ति ।,

(ड.) विद्या विनयं ददाति ।

कर्मवाच्य – (ग) विद्वान् सर्वैः पूज्यते ।,

(घ) मूढैः पाषाणखण्डेषु रत्नसंज्ञा विधीयते।,

(च) बुभुक्षितैः व्याकरणं न भुज्यते न पीयते काव्यरसः पिपासुभिः ।,

(छ) मत्तदन्तिनः रज्वा बध्यन्ते ।,

(ज) बालकेन ( जलेन) घटः पूर्यते ।

Page no. – 157

प्रश्न 3. अधोलिखित वाक्यों में कर्तृपद को कर्मवाच्य में परिवर्तन कर लिखिए –

यथा भक्तः गीतां पठति भक्तेन गीता पठ्यते ।

(क) शिष्याः गुरून् नमन्ति । शिष्यैः गुरवः नम्यन्ते।

(ख) पुत्रः जनकं सेवते । पुत्रेण जनकः सेव्यते ।

(ग) अहं पत्र लिखामि । मया पत्रं लिख्यते ।

(घ) त्वं कवितां शृणोषि । त्वया कविता श्रूयते ।

Page no. – 158

प्रश्न 4. अधोलिखित वाक्यों में कर्मपद को परिवर्तित कर लिखिए –

यथा अहं लोभं त्यजामि । मया लोभः त्यज्यते ।

(क) आचार्याः छात्रान् उपदिशन्ति। आचार्याः (छात्रा:)उपदिश्यन्ते ।

(ख) जनाः प्रदर्शनीं पश्यन्ति । जनैः (प्रदर्शनी) दृश्यते ।

(ग) त्वं पुरस्कारं गृह्णासि । त्वया (पुरस्कार:) गृहयते ।

(घ) छायाकारः छायाचित्रं स्चयति । छायाकारेण (छायाचित्रं) रच्यते ।

Page no. – 158

प्रश्न 5. कर्मवाच्य के वाक्यों में क्रिया पदों को लिखकर रिक्त स्थानों की पूर्ति कीजिए –

यथा- मेघाः जलं वर्षन्ति मेघैः जलं वृष्यते ।

(क) उपकारी मानं न अभिलषति । उपकारिणा मानः न I

(ख) राष्ट्रपतिः राष्ट्र सम्बोधयति । राष्ट्रपतिना राष्ट्रं I 

(ग) छात्राः शिक्षिकाम् अभिनन्दन्ति । छात्राभिः शिक्षिका I

(घ) प्रधानमंत्री वैज्ञानिकान् प्रधानमन्त्रिणा वैज्ञानिकाः I

सम्मानयति ।

उत्तर- (क) अभिलष्यते, (ख) सम्बुध्यते, (ग) अभिनन्द्यते, (घ) सम्मान्यतन्ते I

Page no. – 159

प्रश्न 5. सुधा एक स्वस्थ कन्या है। उसकी दिनचर्या नियमित है। इसकी दिनचर्या जानकर नीचे मञ्जूषा से क्रिया पदों को चुनकर रिक्त स्थान की पूर्ति कीजिए –

क्षाल्यन्ते, आरोपयन्ते, उद्यते, पीयते, गृहयते, पठ्यते, खाद्येते, क्रियते स्मर्यते ।

i. सुधया प्रत्युषे उद्यानं गत्वा व्यायामः ……………… I

ii. सुधया प्रातः दुग्धं ………. I

iii. सुधया नित्यं दुग्धेन सह कदलीफले अपि …….. I

iv. सुधया भोजने सन्तुलिताहारः ………… I

v. सुधया स्ववाटिकायां वृक्षाः …………… I

vi. सुधया स्ववस्त्राणि स्वयं………… I

vii. सुधया नित्यं समये………… I

viii. सुधया सायमपि ईश्वरः …………. I

ix. सुधया कदापि असत्यं न …………. I

उत्तर- (i) क्रियते, (ii) पीयते, (iii) खाद्येते, (iv) गृहयते, (v) आरोपयन्ते,  (vi) क्षाल्यन्ते, (vii) पठ्यते, (viii) स्मर्यते , (ix) उद्यते I 

Page no. – 160

प्रश्न 2. उदाहरण के अनुसार नीचे लिखे वाक्यों को भाववाच्य में परिवर्तन कीजिए-

कर्तृवाच्य भाववाच्य

 यथा – बालकाः हसन्ति (हस् ) बालकैः हस्यते ।

(i) शिशु: रोदिति (रुद्) (i) शिशुना रुद्यते I

(ii) छात्राः अत्र तिष्ठन्ति (स्था) (ii) छात्रै: अत्र स्थीयते I

(iii) सिंह: वने गर्जति (गर्ज्) (iii) सिंहेन वने गर्ज्यते I

(iv) अलसः दिने स्वपिति (स्वप्) (iv) अलसेन दिने सुदयते I

(v) वानराः वृक्षेषु कूर्दन्ति (कूर्द ) (v) वानरै: वृक्षेषु कूर्घते I

(vi) लता वर्धते (वृध्) (vi) लतया वृध्यते I

Page no. – 160

प्रश्न 2. कोष्ठक से उचित पद चुनकर रिक्त स्थान की पूर्ति कीजिए –

I. कर्तृवाच्य विद्याहीनाः न शोभन्ते ।

विद्याहीनैः न (शुभ्यते) | (शुभ्यते/ शोभ्यते)

Page no. – 160

II. विमानम् उड्डयते ।

विमानेन (उड्डीयते) । (उड्डीयते / उड्डयते)

Page no. – 161

III. सज्जनाः उपविशन्ति ।

सज्जनै: (उपविश्यते)। (उपविश्यन्ते / उपविश्यते)

Page no. – 161

IV. वृक्षाः कम्पन्ते।

वृक्षै : (कम्प्यते)। (कम्प्यते/कम्प्यन्ते)

Page no. – 161

V. विद्यार्थिनः धावन्ति ।

विद्यार्थिभि(धाव्यते)| (धाव्यते / धाव्यन्ते)

Page no. – 164

प्रश्न 1. निम्नलिखित क्रिया पदों से उपसर्ग एवं धातु अलग कीजिए-

क्र. क्रिया पद उपसर्ग धातु

1. अभिनन्देत् अभि नन्द्

2. परिज्ञायते परि ज्ञा

3. अनुधावामि अनु धाव

4. अनुवर्तसे अनु वृत

5. आगच्छथः आ गम्

6. उच्चरन्ति उत् चर्

Page no. – 164

प्रश्न 2. प्रत्येक उपसर्ग से दो सार्थक शब्द बनाइये :

I. अव – अवजानाति , अवतरित 

II. परा – पराजयते, पलायते 

III. सम् – सम्भवति, संक्षिपति

IV. सु – सुपचति, सुचरित

V. दुर् – दुर्बोधति, दुर्नयति

Page no. – 164

प्रश्न 3. ‘हृ’ धातु में विभिन्न प्रत्यय जोड़ने पर इस प्रकार शब्द बनेंगें –

उपसर्ग धातु क्रियापद अन्य पद

प्र हृ प्रहरति प्रहार:

आ हृ आहरति आहार:

सम् हृ संहरति संहार:

वि हृ विहरति विहार:

Page no. – 164

प्रश्न. इसी प्रकार निम्नलिखित उपसर्गों में गम् धातु जोड़कर विभिन्न शब्द बनाइये:

उपसर्ग धातु क्रियापद अन्य पद

अनु गम् अनुगच्छति अनुगामी

उप गम् उपगच्छति उपगामी

अव गम् अवगच्छति अवगामी

आ गम् आगच्छति आगमः

निर् गम् निर्गच्छति निर्गतः

Page no. – 165

प्रश्न 1. एकपदेन उत्तरत –

I. प्रतिदिनं कः न्यूनः भवेत् ? 

उत्तर- स्वार्थ: I

Page no. – 165

II. प्रतिदिनं कः अधिकाधिकः भवेत् ?

उत्तर- परार्थ: I

Page no. – 165

III. वयं कस्मै सर्वस्वम् अर्पयाम ?

उत्तर- समाजाय I

Page no. – 165

IV. इतः अपि सुन्दरतरं किं भवेत् ?

उत्तर- जगत् I

Page no. – 165

प्रश्न 2. पूर्णवाक्येन उत्तरत –

जीवनस्य सार्थकता कस्याः उक्तेः अनुसारं जीवने अस्ति ? 

उत्तर- स्वस्मै स्वल्पं, समाजाय सर्वस्वम् इति उक्ते: अनुसारं जीवने एवं जीवनस्य सार्थकता अस्ति I

Page no. – 165

प्रश्न 3. यथानिर्देशं उत्तरत –

I. ‘अतीतः’ इति पदस्य किं समानार्थकं पदम् अत्र प्रयुक्तम् ?

उत्तर- गत: I

Page no. – 165

II. ‘अवशिष्टम्’ इति पदं कस्य पदस्य विशेषणम् ?

उत्तर- जीवनस्य I

Page no. – 165

III. ‘तस्य विषये’ इत्यत्र ‘तस्य’ इति सर्वनामपदं कस्मै प्रयुक्तम् ?

उत्तर- समजाप I

Page no. – 165

IV. ‘अस्मात्’ इति स्थाने किम् अव्यय पदं प्रयुक्तम् ? 

उत्तर- इतः I

Page no. – 166

प्रश्न 1. एकपदेन उत्तरत –

I. का अस्मान् उपकरोति ?

उत्तर- मातृभूमि: I

Page no. – 166

II. वयं कस्याः उन्नतिं कुर्याम ?

उत्तर- स्वमातृभूमे: I

Page no. – 166

प्रश्न 2. निर्देशानुसारम् उत्तरत –

I. ‘द्रव्यैः’ अस्य किं विशेषणपदम् अत्र प्रयुक्तम् ?

उत्तर- बहुविधै:

II. ‘वयम्’ अस्य किं क्रियापदम् अत्र प्रयुक्तम् ?

उत्तर- कुर्याम

III. ‘अवनतिम्’ अस्य किं विलोमपदम् अत्र प्रयुक्तम् ?

उत्तर- उन्नतिम् I

IV. ‘तस्यै अस्माकं कर्तव्यम् अस्ति’ अस्मिन् वाक्ये तस्यै इति सर्वनामपदं कस्मै प्रयुक्तम् ? 

उत्तर- भूमये I

Page no. – 166

प्रश्न 3. पूर्णवाक्येन उत्तरत –

Page no. – 166

I. मातृभूमिः कथम् अस्मान् उपकरोति ? 

उत्तर- मातृभूमि बहुविधैः, द्रव्यैः अस्मान् उपकरोति ।

Page no. – 166

II. मातृभूम्यै अस्माकं किं कर्तव्यम् अस्ति ?

उत्तर- वयं कायेन, मनसा, वाचा, धनेन च स्वमातृभूमेः उन्नतिं कुर्याम् इति तस्यै (मातृभूम्यै) अस्माकं कर्तव्यम् अस्ति ।

Page no. – 166

III. गद्यांशस्य उपयुक्तशीर्षकं चिनुत ?

उत्तर- ‘मातृभूमि:’ इति अस्य गद्यांशस्य उपयुक्तं शीर्षकम् अस्ति ।

Page no. – 166

IV. गद्यांशस्य सारांशीकरणं कुरूत ? 

उत्तर- सारांशम् – मातृभूमिः अस्माकं सर्वथा उप-कारिणी। अतएव वयमपि सर्वदा मनसा,

वाचा, कर्मणा च मातृभूमिं प्रति समर्पितो भवेम ।

Page no. – 167

प्रश्न 1. एकपदेन उत्तरत

(1) केषां वंशेषु सर्वे सभ्यतायाः आलपन्ते ?

उत्तर- शिष्टानां I

Page no. – 167

(2) कः सद्वृत्तम् असद्वृतं च न जानाति ?

उत्तर- बाल: I

Page no. – 166

प्रश्न 2. पूर्णवाक्येन उत्तरत –

I. बालः कान् कान् पश्यति ?

उत्तर- बालः ज्येष्ठान् वृद्धान् च पश्यति I

Page no. – 166

II. बालाः कथं आचरन्ति ?

उत्तर- वयोवृद्धा: यथा – यथा आचरन्ति तथैव बाला: आचरन्ति I

Page no. – 166

प्रश्न 3. निर्देशानुसारम् उत्तरत –

I. ‘जानाति´ अस्य किं कर्तृपदम् अत्र प्रयुक्तम् ?

II. ‘तथा’ अस्य किं विलोमपदम् अत्र प्रयुक्तम् ?

III. ‘सदाचरणम्’ इत्यर्थे अत्र कः शब्दः प्रयुक्तः ?

IV. ‘ते’ इति कर्तृपदस्य किं क्रियापदम् अत्र प्रयुक्तम्?

उत्तर- (I) बाल:, (II) यथा, (III) सद्वृतम् , (iv) सम्मानयन्ति I

Page no. – 167

प्रश्न 1. एकपदेन उत्तरत –

I. मानुषं जन्म कस्य साधनम् ? 

उत्तर- पुरुषार्थचतुष्टस्य I

II. केन मानवः धर्माचरणं कर्तु शक्नोति ? 

उत्तर- शरीरेण I

Page no. – 168

प्रश्न 2. पूर्णवाक्येन उत्तरत –

I. मानवः कीदृशं शरीरम् एव अभिलष्यते ?

उत्तर- मानवः स्वस्थं शरीरम् एव अभिलष्यते ।

Page no. – 168

II. आत्मनः निवासस्थानं किम् ? 

उत्तर- आत्मनः निवासस्थानं शरीरम् अस्ति । 

Page no. – 168

प्रश्न 3. निर्देशानुसारम् उत्तरत –

I. ‘इच्छा’ इत्यर्थे अत्र कः शब्दः प्रयुक्तः ?

II. ‘मानवः’ अस्य किं क्रियापदम् अत्र प्रयुक्तम् ?

III. ‘मानव’ स्वव्यक्तित्वानुरूपमेव निवासस्थानमिच्छति, अस्मिन् वाक्ये किम् अव्यय पदं प्रयुक्तम्?

IV. ‘मानुषम्’ अस्य किं विशेषणपदम् अत्र प्रयुक्तम् ?

उत्तर- (I) काम:, (II) इच्छति, (III) एव, (IV) दुर्लभम्।

Page no. – 168

प्रश्न 1. एकपदेन उत्तरत –

I. लोकतन्त्रे केषां कल्याणं शासनस्य प्रमुखं कार्यं भवति ?

उत्तर- जनानां I

Page no. – 168

II. लोकतन्त्रे दोषान् दूरीकर्तुं किम् अनिवार्यम् अस्ति ? 

उत्तर- शिक्षा I

Page no. – 168

प्रश्न 2. पूर्णवाक्येन उत्तरत –

I. लोकतन्त्रे कस्य महत्त्वं प्रमुखम् ?

II. कां विना लोकतन्त्रं सुरक्षितं न भवति ?

III. गद्यांशस्य साराशं कुरुत ।

उत्तर- (i) लोकतन्त्रे प्रत्येकस्य जनस्य महत्त्वं प्रमुखम्।

(ii) शिक्षां विना लोकतन्त्रं सुरक्षितं न भवति । 

(iii) सारांशम् – लोकतन्त्रे जनानां महत्वं सर्वोपरि भवति। अतः जनकल्याणमेव शासनस्य

प्रमुखं कार्यम् ।

Page no. – 168

प्रश्न 3. यथानिर्देशम् उत्तरत –

I. ‘प्रमुखं कार्यम्’ इति पदयोः विशेषणपदं किम् ?

II. ‘जनानां शासनं जनतन्त्रं कथ्यते’ इति वाक्ये क्रियापदं किम् ? 

III. ‘जनतन्त्रम्’ इति पदस्य किं पर्यायपदम् अत्र प्रयुक्तम् ?

IV. ‘गुणानाम्’ इति पदस्य किं विलोमपदम् अस्मिन् गद्यांशे प्रयुक्तम् ?

V. गद्यांशस्य उपयुक्तं शीर्षकं लिखत ।

उत्तर- (i) प्रमुखम्। (ii) कथ्यते। (iii) लोकतन्त्रम्। (iv) दोषाणाम्। (v) जनतन्त्रम् / लोकतन्त्रम् ।

Page no. – 171


अभ्यासः

अधोलिखितवाक्यानि शुद्धं कुरुत –

प्रश्न 1. कर्तृक्रियासम्बन्धिन्यः अशुद्धयः –

1. त्वं मम मित्रम् अस्ति ।

2. भवान् किम् खादसि ।

3. यत्र नार्यस्तु पूज्यन्ते रमति तत्र देवताः ।

4. अहम् विद्यालयं पठति I

5. कृष्णः पुस्तकं ददति ।

6. श्वः तौ तत्र न गमिष्यथः ।

7. पुरा वीरवरो नाम राजा आसन् ।

8. त्वम् अपि इदं पुस्तकं पठतु ।

उत्तर- 1. त्वं मम मित्रम् असि ।

2. भवान् किम् खादति ।

3. यत्र नार्यस्तु पूज्यन्ते रमन्ते तत्र देवताः ।

4. अहम् विद्यालये पठामि I

5. कृष्णः पुस्तकं ददाति ।

6. श्वः तौ तत्र न गमिष्यत: ।

7. पुरा वीरवरो नाम राजा आसीत् ।

8. त्वम् अपि इदं पुस्तकं पठ ।


Page no. – 171

प्रश्न 2. विशेषणसम्बन्ध्यः अशुद्धयः –

1. मनोहरं बालः गच्छति ।

2. दीर्घ: नदी वहति ।

3. सर्वे फलानि मधुराणि सन्ति ।

4. योग्यः मित्रं पठति ।

5. तस्य कलत्रं सुन्दरी आसीत् । 

6. तत् धेनुः कस्य अस्ति ।

उत्तर- 1. मनोहर: बालः गच्छति ।

2. दीर्घा नदी वहति ।

3. सर्वाणि फलानि मधुराणि सन्ति ।

4. योग्यं मित्रं पठति ।

5. तस्य कलत्रं सुन्दरम् आसीत् । 

6. सा धेनुः कस्यास्ति ।

Page no. – 171


प्रश्न 3. वाच्यसम्बन्ध्यः अशुद्धयः –

Page no. – 171

1. सः ग्रामं गम्यते ।

उत्तर- तेन ग्राम: गम्यते ।

Page no. – 171

2. रामेण निबन्धः लिखति ।

उत्तर- रामेण निबन्धः लिख्यते I

Page no. – 171

3. तेन पुस्तकं पठति ।

उत्तर- तेन पुस्तकम् पठ्यते।

Page no. – 171

4. सा चित्रं दृष्टम् ।

उत्तर- तया चित्रं दृष्टम् I सा चित्रम् अपश्यत् I

Page no. – 171

5. रामः रावणः उक्तवान् ।

उत्तर- रामः रावणं उक्तवान् ।

Page no. – 171


प्रश्न 4. विभक्तिसम्बन्ध्यः अशुद्धयः –

1. शङ्करं नमः ।

उत्तर- शङ्कराय नमः I

Page no. – 171

2. मार्गस्य उभयतः वृक्षाः सन्ति ।

उत्तर- मार्गम् उभयतः वृक्षाः सन्ति ।

Page no. – 171

3. विद्युतस्य विना नगरेषु शून्यता भवति।

उत्तर- विद्युतम् विना नगरेषु शून्यता भवति।

Page no. – 171

4. छात्राः गुरवे प्रश्नं पृच्छति । 

उत्तर- छात्राः गुरुं प्रश्नं पृच्छन्ति । 

Page no. – 171

5. सः सिंहेन बिभेति ।

उत्तर- सः सिंहात् बिभेति ।

Page no. – 171

6. सः याचकः पादस्य पंगुः अस्ति । 

उत्तर- सः याचकः पादभ्यां पंगुः अस्ति I

Page no. – 171

7. त्वां भक्तिः कथं न रोचते ।

उत्तर- तुभ्यम् भक्तिः कथं न रोचते I

Page no. – 171

8. पिता पुत्रीं स्निह्यति ।

उत्तर- पिता पुत्र्याम् स्निह्यति ।

Page no. – 179


पत्र लेखन-


अभ्यासः


प्रश्न 1. भवान् बीजापुर नगरे स्थितः सिद्धार्थः सोमः । भवतः मित्रं आनन्दः कश्यपः कोरिया नगरे वसति। तं परीक्षायां सफलतायै वर्धापन–पत्रं । कोष्ठकप्रदत्तपदानां सहायतया लिखत । (अपश्यम्, महती, सिद्धार्थः आगत:, छात्रवृतिम्, तुभ्यम्, अधिकतरा, आनन्द!, तत्रास्तु, बीजापुरनगरतः)


 स्थानम् बीजापुरनगरतः

 दिनाङ्क: 05.06.2016

प्रिय मित्र आनन्द!

सप्रेम नमस्ते ।

अत्रकुशलं तत्रास्तु| अद्यैव तव परिणाम: आगत: । तव सफलतां ज्ञात्वा मम मनसि महती प्रसन्नता जाता। मम एषा प्रसन्नता अधिकतरा जाता यदा अहं तव नाम योग्यता-सूचौअपश्यम् । त्वया सप्त- शतम् अङ्का: प्राप्ताः । त्वं निश्चितरुपेण 

छात्रवृतिम् प्राप्स्यसि ।

त्वया परिवारस्य विद्यालयस्य च नाम उज्जवलीकृतम् ।

अस्याम् उज्जवल सफलतायाम् अहं तुभ्यम् हार्दिक वर्धापनं यच्छामि उज्जवल भविष्याय च कामये । मातृपितृचरणेषु प्रणामः ।

 तव अभिन्नहृदयं मित्रम्

 राम:

 बीजापुरनगरतः


Page no. – 

प्रश्न 2. प्राचार्यं प्रति शुल्क – क्षमापनार्थं लिखितेऽस्मिन् प्रार्थनापत्रे रिक्तस्थानानि मञ्जूषायां प्रदत्त –पदानां साहाय्येन पूरयत् ।


सेवायाम्

 प्राचार्य महोदय:

 शास-उच्च-माध्य- विद्यालयः 

 जशपुरनगरम्, छत्तीसगढम्

विषयः- शुल्कक्षमापनार्थं प्रार्थनापत्रम् ।

महोदय !

 सविनयं निवेदनम् अस्ति यत् मम पिता एक चतुर्थश्रेणी कर्मचारी अस्ति । तस्य मासिक आयः अतीव न्यून: अस्ति । येन परिवारस्य निर्वाह: काठिन्येन भवति । मम परिवारे माता, पिता, द्वौ भ्रातरौ एका भगिनी च इति पञ्च सदस्या:

सन्ति ।अतः अहं भवन्तं निवेदयामि यत् मम अध्ययन शुल्कं क्षमापयतु ।

दिनांक:- 07.08.2016

   भवदीय : शिष्यः

 नाम- सोमनाथः

Post a Comment

© CGBSC CLASS 10. The Best Codder All rights reserved. Distributed by